Wellcome to National Portal
Text size A A A
Color C C C C

সর্ব-শেষ হাল-নাগাদ: ২১st August ২০২৩

ডব্লিউটিও অনুবিভাগ

 বাণিজ্য মন্ত্রণালয়ের অধীন গঠিত ডব্লিউটিও সেল বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থা (ডব্লিউটিও) এর আওতায় চলমান নেগোসিয়েশন এবং ডব্লিউটিও সংক্রান্ত সকল বিষয়ে জেনেভাস্থ বাংলাদেশ মিশনের সাথে নিয়মিত যোগাযোগ রক্ষা করে কার্যক্রম পরিচালনা করে। এ কার্যক্রমের মধ্যে আন্তর্জাতিক বাণিজ্যের ক্ষেত্রে ডব্লিউটিও’র বিধি-বিধান প্রতিপালনে সহায়তা করা, ডব্লিউটিও সংক্রান্ত বিষয়ে সার্বিক সক্ষমতা বৃদ্ধির লক্ষ্যে কাজ করা, আন্তর্জাতিক বাণিজ্য ব্যবস্থায় দেশের স্বার্থ সংরক্ষণ করাসহ অধিকতর বাজার সুবিধা অর্জনের লক্ষ্যে কাজ করা, বিভিন্ন ইস্যুতে দেশের অবস্থান নির্ধারণ করে নিগোশিয়েসনে অংশগ্রহণ করা, ষ্টেকহোল্ডারদের সাথে বিভিন্ন ইস্যু-তে নিয়মিত মত-বিনিময় করা, আন্তর্জাতিক বাণিজ্যের বিভিন্ন ইস্যূতে স্টাডি, সমীক্ষা, জরিপ বা নিড এসেসমেন্ট সম্পন্ন করা অন্যতম।

 

বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থা (ডব্লিউটিও) অনুবিভাগ এর কার্যাবলিঃ

 

  • ডব্লিউটিও’র আওতায় পণ্য ও সেবাখাতের জন্য বাজার প্রবেশাধিকার (বিশেষ করে শুল্ক-মুক্ত ও কোটা-মুক্ত) বৃদ্ধি সংক্রান্ত কার্যাবলি; 
  • অন্যান্য দেশের চাহিদা অনুযায়ী বাংলাদেশের Sanitary Phyto-Sanitary (SPS) মেজার্স এবং রুল-রেগুলেশনস সংক্রান্ত তথ্যাবলী সরবরাহ করার জন্য ‘‘ন্যাশনাল ইনকোয়ারী পয়েন্ট’’ হিসেবে কাজ করা;
  • ডব্লিউটিও’র নিয়ম-নীতির আওতায় দেশীয় শিল্পের স্বার্থ রক্ষা জন্য কাজ করা;
  • ডব্লিউটিও’র আওতায় Antidumping, Safeguard ও Countervailing Measure বিষয়ে সকল কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ডব্লিউটিও’র আওতায় সংঘটিত/চলমান সকল নেগোসিয়েশনে অংশগ্রহণ সংক্রান্ত কার্যাবলি;
  • ডব্লিউটিও’র বিভিন্ন চুক্তির আওতায় ডব্লিউটিও সচিবালয়ে নিয়মিত নোটিফিকেশন প্রেরণ করার জন্য নোটিফিকেশন অথরিটি হিসেবে কাজ করা;
  • ডব্লিউটিও কর্তৃক গৃহীত সক্ষমতা অর্জন বিষয়ক বিভিন্ন কর্মসূচী সংক্রান্ত কার্যাবলি (Enhance Integrated Framework, Aid for Trade etc.) সম্পাদন করা;     
  • ডব্লিউটিও কর্তৃক প্রদত্ত বিভিন্ন প্রশিক্ষণ, সেমিনার/ওয়ার্কশপে অংশগ্রহণের ব্যবস্থা করা;
  • ডব্লিউটিও’র বিভিন্ন চুক্তি ও ইস্যূ সম্পর্কে স্টেকহোল্ডারদের অবহিত করার জন্য ডব্লিউটিও সচিবালয়ের সহায়তায় প্রশিক্ষণ, ওয়ার্কশপ/সেমিনার আয়োজন করা;  
  • ডাব্লিউটিও সচিবালয়ে চলমান নেগোসিয়েশন এবং ডব্লিউটিও সংক্রান্ত সকল বিষয়ে জেনেভাস্থ বাংলাদেশ মিশনের সাথে নিয়মিত যোগযোগ রক্ষা করা;
  • নেগোশিয়েশনসহ সকল ডব্লিউটিও ইস্যুতে বাংলাদেশের অবস্থান নির্ধারণ করার লক্ষ্য স্টেকহোল্ডারদের মতামত গ্রহণের জন্য মত বিনিময় সভা, সেমিনার এবং ওয়ার্কশপের আয়োজন করা;
  • ডব্লিউটিও কর্তৃক আয়োজিত বিভিন্ন প্রশিক্ষণ, ওয়ার্কশপ, সেমিনার, ইত্যাদিতে ডাব্লিউটিও’র শর্তানুযায়ী উপযুক্ত কর্মকর্তা মনোনয়ন প্রদান করা;
  • বাংলাদেশের ট্রেড পলিসি রিভিউ (টিপিআর) সংক্রান্ত যাবতীয় কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ডব্লিউটিও’র মন্ত্রী পর্যায়ের সম্মেলনে অংশগ্রহণ সংক্রান্ত যাবতীয় কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • দ্বি-পাক্ষিক, আঞ্চলিক ও বহু-পাক্ষিক আন্তর্জাতিক বাণিজ্য সংক্রান্ত চুক্তির বিষয়ে মতামত প্রদান করা;
  • বাণিজ্য সম্পর্কিত যে কোন আইন, বিবি-বিধান, নীতি প্রণয়নে ডব্লিউটিও’র বিদ্যমান চুক্তির আলোকে মতামত প্রদান করা;
  • আন্তর্জাতিক বাণিজ্যের বিভিন্ন ইস্যূতে স্টাডি, সমীক্ষা, জরিপ বা Needs Assessments সম্পন্ন করা;
  • ট্রেড ফেসিলেটিশন সম্পর্কিত কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ডব্লিউটিও’র বিভিন্ন ইস্যূতে গঠিত ওয়ার্কিং গ্রুপসমূহের যাবতীয় কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • Trade and Investment Cooperation Forum Agreement (TICFA) সংক্রান্ত যাবতীয় কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ইস্তাম্বুল প্রোগ্রাম অব অ্যাকশন (IPoA) সংক্রান্ত যাবতীয় কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ডব্লিউটিও’র আওতায় Dispute Settlement সংক্রান্ত কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ডব্লিউটিও সম্পর্কিত বিষয়ে অন্যান্য মন্ত্রণালয়/সংস্থার সাথে যোগাযোগ ও সমন্বয় সাধন করা;
  • বিভিন্ন দাতা সংস্থার সাথে যোগাযোগ রক্ষা করা এবং সংশ্লিষ্ট কার্যাদি সম্পন্ন করা;
  • বাণিজ্য সম্পর্কিত সক্ষমতা বৃদ্ধি সংক্রান্ত কার্যাবলি সম্পাদন করা;
  • ডব্লিউটিও সংক্রান্ত অন্যান্য/বিবিধ ইস্যূ সম্পর্কিত কার্যাবলী সম্পাদন করা।  

 

  • ডব্লিউটিও’র আওতায় বিদ্যমান চুক্তি ও সিদ্ধান্ত ( Agreement and Decision) বাস্তবায়ন এবং এ সংক্রান্ত যাবতীয় কার্যাবলিঃ   

 

দ্রব্য (Goods)  সম্পর্কিত চুক্তি সমূহঃ  

   

  • General Agreement on Tariff and Trade  (GATT 1994)

The GATT 1994 is contained in Annex 1A of the WTO Agreement. It incorporates by reference the provisions of the GATT 1947, a legally distinct international treaty applied provisionally from 1948 to 1995. GATT jurisprudence and practice pre-dating the WTO as regards the provisions of the GATT 1947 is summarised in the GATT Analytical Index, the predecessor to the WTO Analytical Index. Member's Schedules of Concessions form an integral part of the GATT 1994. The GATT 1994 is administered by the Council for Trade in Goods and the Committees reporting to it. Dedicated portions of the WTO website provide access to WTO documents relating to trade in goods as well as WTO disputes brought under the GATT 1994.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/06-gatt_e.htm

 

  • Agreement on Agriculture

The Agreement on Agriculture, (the “Agreement”), came into force on 1 January 1995. The preamble to the Agreement recognizes that the agreed long-term objective of the reform process initiated by the Uruguay Round reform programme is to establish a fair and market-oriented agricultural trading system. The reform programme comprises specific commitments to reduce support and protection in the areas of domestic support, export subsidies and market access, and through the establishment of strengthened and more operationally effective GATT rules and disciplines. The Agreement also takes into account non-trade concerns, including food security and the need to protect the environment, and provides special and differential treatment for developing countries, including an improvement in the opportunities and terms of access for agricultural products of particular export interest to these Members.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/14-ag_01_e.htm

 

  • Agreement on Sanitary & Phyto-Sanitary measures (SPS)

A separate agreement on food safety and animal and plant health standards (the Sanitary and Phytosanitary Measures Agreement or SPS) sets out the basic rules. It allows countries to set their own standards. But it also says regulations must be based on science. They should be applied only to the extent necessary to protect human, animal or plant life or health. And they should not arbitrarily or unjustifiably discriminate between countries where identical or similar conditions prevail. Member countries are encouraged to use international standards, guidelines and recommendations where they exist. When they do, they are unlikely to be challenged legally in a WTO dispute. The agreement still allows countries to use different standards and different methods of inspecting products. If an exporting country can demonstrate that the measures it applies to its exports achieve the same level of health protection as in the importing country, then the importing country is expected to accept the exporting country’s standards and methods. The agreement includes provisions on control, inspection and approval procedures. Governments must provide advance notice of new or changed sanitary and phytosanitary regulations, and establish a national enquiry point to provide information. The agreement complements that on technical barriers to trade.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/15sps_01_e.htm

 

  • Agreement on Technical Barriers to Trade (TBT)

The Technical Barriers to Trade (TBT) agreement aims to ensure that technical regulations, standards, and conformity assessment procedures are non-discriminatory and do not create unnecessary obstacles to trade. At the same time, it recognises WTO members' right to implement measures to achieve legitimate policy objectives, such as the protection of human health and safety, or protection of the environment. The TBT Agreement strongly encourages members to base their measures on international standards as a means to facilitate trade. Through its transparency provisions, it also aims to create a predictable trading environment.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/17-tbt_e.htm

 

  • Agreement on Import Licensing Procedures

The Agreement on Import Licensing Procedures says import licensing should be simple, transparent and predictable. For example, the agreement requires governments to publish sufficient information for traders to know how and why the licences are granted. It also describes how countries should notify the WTO when they introduce new import licensing procedures or change existing procedures. The agreement offers guidance on how governments should assess applications for licences. Some licences are issued automatically if certain conditions are met. The agreement sets criteria for automatic licensing so that the procedures used do not restrict trade. Other licences are not issued automatically. Here, the agreement tries to minimize the importers’ burden in applying for licences, so that the administrative work does not in itself restrict or distort imports. The agreement says the agencies handling licensing should not normally take more than 30 days to deal with an application — 60 days when all applications are considered at the same time.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/23-lic_e.htm

 

  • Agreement on Anti-dumping

If a company exports a product at a price lower than the price it normally charges on its own home market, it is said to be “dumping” the product. Is this unfair competition? Opinions differ, but many governments take action against dumping in order to defend their domestic industries. The WTO agreement does not pass judgement. Its focus is on how governments can or cannot react to dumping — it disciplines anti-dumping actions, and it is often called the “Anti-Dumping Agreement”. (This focus only on the reaction to dumping contrasts with the approach of the Subsidies and Countervailing Measures Agreement.) GATT (Article 6) allows countries to take action against dumping. The Anti-Dumping Agreement clarifies and expands Article 6, and the two operate together. They allow countries to act in a way that would normally break the GATT principles of binding a tariff and not discriminating between trading partners — typically anti-dumping action means charging extra import duty on the particular product from the particular exporting country in order to bring its price closer to the “normal value” or to remove the injury to domestic industry in the importing country.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/19-adp_01_e.htm

 

  • Agreement on Subsidies & Countervailing Measures

The Agreement on Subsidies and Countervailing Measures (“SCM Agreement”) addresses two separate but closely related topics: multilateral disciplines regulating the provision of subsidies, and the use of countervailing measures to offset injury caused by subsidized imports. Multilateral disciplines are the rules regarding whether or not a subsidy may be provided by a Member. They are enforced through invocation of the WTO dispute settlement mechanism. Countervailing duties are a unilateral instrument, which may be applied by a Member after an investigation by that Member and a determination that the criteria set forth in the SCM Agreement are satisfied. Part I provides that the SCM Agreement applies only to subsidies that are specifically provided to an enterprise or industry or group of enterprises or industries, and defines both the term “subsidy” and the concept of “specificity.” Parts II and III divide all specific subsidies into one of two categories: prohibited and actionable, and establish certain rules and procedures with respect to each category. Part V establishes the substantive and procedural requirements that must be fulfilled before a Member may apply a countervailing measure against subsidized imports. Parts VI and VII establish the institutional structure and notification/surveillance modalities for implementation of the SCM Agreement. Part VIII contains special and differential treatment rules for various categories of developing country Members. Part IX contains transition rules for developed country and former centrally-planned economy Members. Parts X and XI contain dispute settlement and final provisions.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/24-scm_01_e.htm

 

  • Agreement on Safeguards

The Agreement on Safeguards (“SG Agreement”) sets forth the rules for application of safeguard measures pursuant to Article XIX of GATT 1994. Safeguard measures are defined as “emergency” actions with respect to increased imports of particular products, where such imports have caused or threaten to cause serious injury to the importing Member's domestic industry. Such measures, which in broad terms take the form of suspension of concessions or obligations, can consist of quantitative import restrictions or of duty increases to higher than bound rates. Major guiding principles of the Agreement with respect to safeguard measures are that such measures must be temporary; that they may be imposed only when imports are found to cause or threaten serious injury to a competing domestic industry; that they be applied on a non-selective (i.e., most-favoured-nation, or “MFN”, basis; that they be progressively liberalized while in effect; and that the Member imposing them must pay compensation to the Members whose trade is affected. The SG Agreement was negotiated in large part because GATT Contracting Parties increasingly had been applying a variety of so-called “grey area” measures (bilateral voluntary export restraints, orderly marketing agreements, and similar measures) to limit imports of certain products.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/25-safeg_e.htm

 

  • Agreement on Pre-shipment Inspection

The Preshipment Inspection Agreement recognizes that GATT principles and obligations apply to the activities of preshipment inspection agencies mandated by governments. The obligations placed on governments which use preshipment inspections include non-discrimination, transparency, protection of confidential business information, avoiding unreasonable delay, the use of specific guidelines for conducting price verification and avoiding conflicts of interest by the inspection agencies. The obligations of exporting members towards countries using preshipment inspection include non-discrimination in the application of domestic laws and regulations, prompt publication of those laws and regulations and the provision of technical assistance where requested. The agreement establishes an independent review procedure. This is administered jointly by the International Federation of Inspection Agencies (IFIA), representing inspection agencies, and the International Chamber of Commerce (ICC), representing exporters. Its purpose is to resolve disputes between an exporter and an inspection agency.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/21-psi_e.htm

 

  • Agreement on Trade-Related Investment Measures (TRIMS)

There are three main areas of work in the WTO on trade and investment: A Working Group established in 1996 conducts analytical work on the relationship between trade and investment. The Agreement on Trade-Related Investment Measures (TRIMs Agreement), one of the Multilateral Agreements on Trade in Goods, prohibits trade-related investment measures, such as local content requirements, that are inconsistent with basic provisions of GATT 1994. The General Agreement on Trade in Services addresses foreign investment in services as one of four modes of supply of services.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/18-trims_e.htm

 

  • Agreement on Customs Valuation

For importers, the process of estimating the value of a product at customs presents problems that can be just as serious as the actual duty rate charged. The WTO agreement on customs valuation aims for a fair, uniform and neutral system for the valuation of goods for customs purposes — a system that conforms to commercial realities, and which outlaws the use of arbitrary or fictitious customs values. The agreement provides a set of valuation rules, expanding and giving greater precision to the provisions on customs valuation in the original GATT. A related Uruguay Round ministerial decision gives customs administrations the right to request further information in cases where they have reason to doubt the accuracy of the declared value of imported goods. If the administration maintains a reasonable doubt, despite any additional information, it may be deemed that the customs value of the imported goods cannot be determined on the basis of the declared value.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/20-val_01_e.htm

 

  • Agreement on Rules of Origin

The agreement aims at long-term harmonization of rules of origin, other than rules of origin relating to the granting of tariff preferences, and to ensure that such rules do not themselves create unnecessary obstacles to trade. The agreement sets up a harmonization programme, to be initiated as soon as possible after the completion of the Uruguay Round and to be completed within three years of initiation. It would be based upon a set of principles, including making rules of origin objective, understandable and predictable. The work would be conducted by a Committee on Rules of Origin (CRO) in the WTO and a technical committee (TCRO) under the auspices of the Customs Cooperation Council in Brussels. Much work was done in the CRO and the TCRO and substantial progress has been achieved in the three years foreseen in the Agreement for the completion of the work. However, due to the complexity of the issues the HWP could not be finalized within the foreseen deadline. The CRO continued its work in 2000. In December 2000, the General Council Special Session agreed to set, as the new deadline for completion of the remainder of the work, the Fourth Session of the Ministerial Conference, or at the latest the end of 2001. The negotiating texts are contained in documents G/RO/41 and G/RO/45. Until the completion of the harmonization programme, contracting parties would be expected to ensure that their rules of origin are transparent; that they do not have restricting, distorting or disruptive effects on international trade; that they are administered in a consistent, uniform, impartial and reasonable manner, and that they are based on a positive standard.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/22-roo_e.htm

 

  • Agreement on Trade Facilitation

The Trade Facilitation Agreement has three sections: Section I contains provisions for expediting the movement, release and clearance of goods, including goods in transit. It clarifies and improves the relevant articles (V, VIII and X) of the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) 1994. It also sets out provisions for customs cooperation. Section II contains special and differential treatment (SDT) provisions that allow developing and least-developed countries (LDCs) to determine when they will implement individual provisions of the Agreement and to identify provisions that they will only be able to implement upon the receipt of technical assistance and support for capacity building. To benefit from SDT, a member must categorize each provision of the Agreement, as defined below, and notify other WTO members of these categorizations in accordance with specific timelines outlined in the Agreement (see below). Category A: provisions that the member will implement by the time the Agreement enters into force (or in the case of a least-developed country within one year after entry into force). Category B: provisions that the member will implement after a transitional period following the entry into force of the Agreement. Category C: provisions that the member will implement on a date after a transitional period following the entry into force of the Agreement and requiring the acquisition of assistance and support for capacity building. For provisions designated as categories B and C, the member must provide dates for implementation of the provisions, as outlined in the following factsheets: Section III contains provisions that establish a permanent committee on trade facilitation at the WTO, require members to have a national committee to facilitate domestic coordination and implementation of the provisions of the Agreement. It also sets out a few final provisions.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/tfa-nov14_e.htm

 

 

সার্ভিস সংক্রান্ত চুক্তিঃ  

  • General Agreement on Trade in Services (GATS)

The creation of the GATS was one of the landmark achievements of the Uruguay Round, whose results entered into force in January 1995. The GATS was inspired by essentially the same objectives as its counterpart in merchandise trade, the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT): creating a credible and reliable system of international trade rules; ensuring fair and equitable treatment of all participants (principle of non-discrimination); stimulating economic activity through guaranteed policy bindings; and promoting trade and development through progressive liberalization. While services currently account for over two-thirds of global production and employment, they represent no more than 25 per cent of total trade, when measured on a balance-of-payments basis.  This — seemingly modest — share should not be underestimated, however.  Indeed, balance-of-payments statistics do not capture one of the modes of service supply defined in the GATS, which is the supply through commercial presence in another country (mode 3).  Furthermore, even though services are increasingly traded in their own right, they also serve as crucial inputs into the production of goods and, consequently, when assessed in value-added terms, services account for about 50 per cent of world trade.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/26-gats_01_e.htm

 

 

বুদ্ধিবৃত্তিক সম্পত্তি বিষয়ক চুক্তিঃ

  • Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS)

 

The WTO Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS) is the most comprehensive multilateral agreement on intellectual property (IP). It plays a central role in facilitating trade in knowledge and creativity, in resolving trade disputes over IP, and in assuring WTO members the latitude to achieve their domestic policy objectives. It frames the IP system in terms of innovation, technology transfer and public welfare. The Agreement is a legal recognition of the significance of links between IP and trade and the need for a balanced IP system. The WTO’s Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS), negotiated during the 1986-94 Uruguay Round, introduced intellectual property rules into the multilateral trading system for the first time. The TRIPS Agreement covers five broad areas: how general provisions and basic principles of the multilateral trading system apply to international intellectual property what the minimum standards of protection are for intellectual property rights that members should provide which procedures members should provide for the enforcement of those rights in their own territories how to settle disputes on intellectual property between members of the WTO special transitional arrangements for the implementation of TRIPS provisions.

For details click here

https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/27-trips_01_e.htm

 

 

ডব্লিউটিও সেলের অর্গানোগ্রামঃ 

 

ক্রমিক

পদবী

পদ সংখ্যা

মহাপরিচালক (অতিরিক্ত সচিব/যুগ্ম-সচিব)

পরিচালক (যুগ্ম-সচিব / উপ-সচিব)

উপপরিচালক( উপসচিব/ সিনিয়র সহকারী সচিব)

সহকারী পরিচালক (সিনিয়র সহকারী সচিব/ সহকারী সচিব)

 

মহাপরিচালক, ডব্লিউটিও সেল এর প্রধান। সিনিয়র সচিব, বাণিজ্য মন্ত্রণালয় এর সার্বিক তত্ত্বাবধানে সেলের কাজ পরিচালিত হয়।     

    

 

বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থা (ডব্লিউটিওএর আওতায় প্রাপ্ত সুবিধাসমূহঃ

 

বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থা (ডব্লিউটিও) এর আওতায় বাংলাদেশ বেশ কিছু সুবিধা ভোগ করে। তার মধ্যে উল্লেখযোগ্য হচ্ছে Preferential Market Access সুবিধা, Duty Free Quota Free সুবিধা, Rules of Origin এর আওতায় প্রাপ্ত সুবিধা, Trade Related Intellectual Property Rights (TRIPS) এর আওতায় প্রাপ্ত সুবিধা এবং এলডিসি ভুক্ত দেশ হিসেবে ডব্লিউটিও এর বিভিন্ন এগ্রিমেন্ট এর আওতায় প্রাপ্ত সুবিধাসমূহ। নিম্নে গুরুত্বপূর্ণ কিছু সুবিধা সংক্ষিপ্তভাবে উল্লেখ করা হলোঃ     

 

১.        WTO এর আওতায় স্বল্পোন্নত দেশসমূহের জন্য সেবা খাতে বিশেষ সুবিধা ঘোষণা করা হয়েছে। এর আওতায় ২৫ টি দেশ (counting the European Union as one) ইতোমধ্যে তাদের সেবা খাতে Preferential Market Access ঘোষণা করেছে। এর ফলে বাংলাদেশের সেবা খাতের রপ্তানি বৃদ্ধি পাচ্ছে। বিভিন্ন দেশ হতে বাংলাদেশ যেসব সুবিধা পাচ্ছে তার একটি তালিকা নিম্নরুপঃ

Preference granting Member

Duty-free tariff line coverage (and major exclusions)

Australia

100%

Canada

98.5% (dairy and other animal products, meat, meat preparations, cereal products)

European Union

99.8% (arms and ammunition)

Iceland

(2018)

91.8% (meat, food preparations, vegetables, dairy and other animal products, plants and trees)

Japan (2018)

97.8% (fish and crustaceans, footwear, milling products, cereal products, sugar)

New Zealand

100%

Norway

100%

Russian Federation

61.4% (transport vehicles, machinery and mechanical appliances, beverages, iron and steel products, electrical machinery, meat products, articles of wood)

Switzerland

100%

United States of America (2018)

82.4% (apparel and clothing, cotton, fibres, footwear, dairy and other animal products)

Armenia (2016)

 

43.9% (electrical machinery, chemicals, iron and steel products, alcoholic beverages)

Chile (2018)

99.5% (cereals, sugar, milling products)

China (2017)

96.6% (chemicals, transport vehicles, machinery and mechanical appliances, electrical machinery, paper)

India (2016)

94.1% (plastics, coffee and tea, alcoholic beverages, tobacco, food residues)

Kazakhstan

62.9% (vehicles, machinery, beverages, articles of iron and steel)

Republic of Korea

89.9% (fish and crustaceans, mineral fuels, oil seeds and oleaginous fruits, wood products, vegetables)

Montenegro

 

93.9% (fish and crustaceans, alcoholic beverages, meat and dairy products)

Chinese Taipei

 

30.8% (machinery and mechanical appliances, chemicals, electrical machinery, fish and crustaceans, plastics)

Tajikistan (2017)

3.7% (Duty-free access includes machinery, glass products, petroleum products)

Thailand (2017)

71.0% (transport vehicles, electrical machinery, machinery and mechanical appliances, iron and steel products, apparel and clothing)

Turkey (2016)

80.5% (iron and steel products, fish and crustaceans, food preparations, meat, oil seeds and oleaginous fruits)

 

২.         বাংলাদেশসহ স্বল্পোন্নত দেশসমূহের সফল নেগোসিয়েশনের কারণে স্বল্পোন্নত দেশগুলোর (এলডিসি) জন্য Trade Related Intellectual Property Rights (TRIPS) এর আওতায় সকল ধরনের মেধাসত্ত্বের ক্ষেত্রে বাধ্যবাধকতা আরও ১৩ বছরের জন্য শিথিল করা হয়েছে। পূর্বে এ সময় ছিলো ২০২১ সাল পর্যন্ত। সেই হিসেবে এই বিশেষ সুবিধা স্বল্পোন্নত দেশগুলোর (এলডিসি) জন্য আগামী ১ জুলাই ২০৩৪ পর্যন্ত বলবৎ থাকবে। তবে স্বল্পোন্নত দেশ হতে সফল উত্তোরণের পর বাংলাদেশ এই সুবিধা পাবে না।

 

৩.          দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলনে স্বল্পোন্নত দেশ হতে যেসব দেশ উন্নয়নশীল দেশ হিসেবে উত্তরণের যোগ্যতা অর্জন করেছে সেসব দেশের সফল উত্তরণের নিমিত্ত নানাবিধ বাণিজ্য সংক্রান্ত চ্যালেঞ্জ মোকাবেলায় বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার সহযোগিতার বিষয়ে সংস্থার সকল সদস্য দেশ একমত পোষণ করেছেন। এ বিষয়ে স্বল্পোন্নত দেশ হতে উত্তরণের জন্য বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার আইনে সুবিধা দেওয়া প্রয়োজন বলে সিদ্ধান্ত গৃহীত হয়। এ সিদ্ধান্তের ফলে বাংলাদেশের জন্য গ্র্যাজুয়েশন পরবর্তী সময়ে বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার আওতায় প্রাপ্ত সুবিধাসমূহ আরও কিছু সময় পর্যন্ত বৃদ্ধি করার পথ সুগম হয়েছে।

 

৪.         মানবসম্পদ উন্নয়ন ও সক্ষমতা বৃদ্ধির লক্ষ্যে ডব্লিউটিও সেল কর্তৃক ডব্লিউটিও’র টেকনিক্যাল এসিসটেন্স প্রোগ্রামের আওতায়  ট্রিপস (TRIPS), এসপিএস (SPS), টিবিটি (TBT), নোটিফিকেশন, ট্রেড ইন সার্ভিসেস, নন-এগ্রিকালচার মার্কেট একসেস (নামা) বিষয়ে একাধিক কর্মশালা/প্রশিক্ষণের আয়োজন করা হয়েছে এবং এর মাধ্যমে সরকারি ও বেসরকারি প্রতিষ্ঠানের ১২০০ জনের অধিক কর্মকর্তা, বিশ্ববিদ্যালয়ের বাণিজ্য সংশ্লিষ্ট শিক্ষক, চেম্বার অফ কমার্সের প্রতিনিধি এবং সাংবাদিকবৃন্দকে বাণিজ্য বিষয়ে প্রশিক্ষণ প্রদান করা হয়েছে।

 

৫.         ডব্লিউটিও’র Enhanced Integrated Framework (EIF) কর্মসূচির Tier-1এর আওতায় “Strengthening Institutional Capacity and Human Resource Development for Trade Promotion” শিরোনামে একটি  প্রকল্প গ্রহণ করা হয়। এই প্রকল্পের আওতায় “Export Potentiality of Trade in Services of Bangladesh: Identifying Opportunities and Challenges” এবং “Identification of Non-tariff Barriers Faced by Bangladeshi Products in Major Export Markets” শিরোনামে দু’টি স্টাডি সম্পন্ন করা হয় এবং সংশ্লিষ্ট খাতের সমস্যা ও সম্ভাবনা চিহ্নিত করা হয়েছে।

 

৬.         EIF এর Tier-2 প্রকল্পের আওতায় ‘Export Diversification and Competitiveness Development Project’  প্রকল্পটি চলমান আছে। এ প্রকল্পের আওতায়  High end Readymade Garments এর উৎপাদন সক্ষমতা বৃদ্ধির লক্ষ্যে বাণিজ্য মন্ত্রণালয় এর ডব্লিউটিও সেল বাংলাদেশ পোশাক প্রস্তুতকারক ও রপ্তানিকারক সমিতি (বিজিএমইএ)-এর সাথে যৌথভাবে ‘Centre of Innovation, Efficiency & Occupational Health & Safety (OSH)’ নামে একটি ‘ইনোভেশন সেন্টার’ স্থাপন করার লক্ষ্যে ২৪ মে ২০২১ ইং তারিখে একটি  সমঝোতা স্মারক স্বাক্ষরিত হয়। এছাড়া এ প্রকল্পের আওতায় API বিষয়ে সংশ্লিষ্ট সেক্টরের প্রতিনিধিদের নিয়ে ২টি প্রশিক্ষণের আয়োজন করা হয়েছে।

 

৭.         ডব্লিউটিও’র Enhanced Integrated Framework (EIF) এর অর্থায়নে Diagnostic Trade Integrated Study Update (DTISU) of Bangladesh: Trade Roadmap for Sustainable Graduation (TRSG) শীর্ষক একটি প্রকল্প বাস্তবায়নাধীন আছে। এই প্রকল্পের আওতায় স্বল্পোন্নত হতে সফল উত্তরণের নিমিত্ত ১২ টি গুরুত্বপূর্ণ সেক্টরের বাণিজ্য সংক্রান্ত সমস্যা এবং তা হতে উত্তরণের জন্য খাতভিত্তিক ১২ টি ট্রেড রোডম্যাপ প্রণয়ন সংক্রান্ত সমীক্ষার কার্যক্রম চলমান আছে।   

 

   ইতিপূর্বে সম্পাদিত Bangladesh Diagnostic Trade Integration Study   ডকুমেন্টটি নিম্নরুপ:

 

  1. Bangladesh Diagnostic Trade Integration Study: Volume 1
  2. Bangladesh Diagnostic Trade Integration Study: Volume 2
  3. Bangladesh Diagnostic Trade Integration Study: Volume 3

প্রেস বিজ্ঞপ্তি: দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলন

 

গত ১২-১৬ জুন ২০২২ তারিখে জেনেভায় বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থা (WTO) এর দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয়। উক্ত সম্মেলনে বাংলাদেশ হতে মাননীয় বাণিজ্য মন্ত্রীর নেতৃত্বে ৬ সদস্য বিশিষ্ট বাংলাদেশ প্রতিনিধিদল অংশগ্রহণ করে (সংলাগ-১)। WTO এর দ্বাদশ সম্মেলনটি কোভিড-১৯ পরবর্তী অর্থনৈতিক সংকট, অর্থনীতি পুনর্গঠন এবং খাদ্য নিরাপত্তা নিশ্চিতকরণসহ বাণিজ্যিক সহযোগিতার ক্ষেত্রে সুরক্ষা এবং সংরক্ষণের জন্য অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ ছিল। এছাড়া স্বল্পোন্নত দেশসমূহের বাণিজ্যিক সুযোগ সুবিধা নিশ্চিতকরণের জন্য একটি গূরুত্বপূর্ণ প্লাটফর্ম ছিল এই সম্মেলন। স্বল্পোন্নত দেশ হতে সফল উত্তরণের জন্য এবং উত্তরণ পরবর্তী বাণিজ্যের বিভিন্ন চ্যালেঞ্জ মোকাবেলার জন্য আন্তর্জাতিক বাণিজ্যে বিভিন্ন সহযোগিতা অর্জনের নিমিত্ত দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলনটিতে অংশগ্রহণ করা বাংলাদেশের জন্য অত্যন্ত জরুরী ছিল। দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলনে মিনিস্টিরিয়াল ডিক্লারেশনসহ মোট ৭টি সিদ্ধান্ত গৃহীত হয়। এছাড়া জেনারেল কাউন্সিলের তিনটি সিদ্ধান্ত সুদৃঢ় করা হয়।

 

২।         WTO এর দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলনে WTO এর বিভিন্ন চুক্তির আওতায় উন্নয়নশীল ও স্বল্পোন্নত দেশসমূহের জন্য স্পেশাল এবং ডিফারেনসিয়াল ট্রিটমেট প্রদানের বিষয়ে অংগীকার পুনর্ব্যক্ত করা হয়। সম্মেলনে WTO সদস্য দেশসমূহ যে বৈশ্বিক চ্যালেঞ্জ মোকাবেলা করছে তার প্রেক্ষিতে সকল সদস্য দেশ WTO এর রিফর্ম এর বিষয়ে একমত হয়েছেন যেখানে বাণিজ্য ও উন্নয়ন বিষয়ে স্বচ্ছতা ও সকলের অন্তর্ভুক্তিকরণ এবং সকল সদস্য দেশের স্বার্থ নিশ্চিত করা হবে মর্মে সকলে সম্মত হয়েছেন।

 

৩।         সম্মেলনে সম্প্রতি স্বল্পোন্নত দেশ হতে যেসব দেশ উন্নয়নশীল দেশ হিসেবে উত্তরণের যোগ্যতা অর্জন করেছে সেসব দেশের সফল উত্তরণের নিমিত্ত নানাবিধ বাণিজ্য সংক্রান্ত চ্যালেঞ্জ মোকাবেলায় বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার সহযোগিতার বিষয়ে সকলে একমত পোষণ করেছেন। এ বিষয়ে স্বল্পোন্নত দেশ হতে উত্তরণের জন্য বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার আইনে সুবিধা দেওয়া প্রয়োজন বলে সিদ্ধান্ত গৃহীত হয়। এ সিদ্ধান্তের ফলে বাংলাদেশের জন্য গ্র্যাজুয়েশন পরবর্তী সময়ে বিশ্ব বাণিজ্য সংস্থার আওতায় প্রাপ্ত সুবিধাসমূহ আরও কিছু সময় পর্যন্ত বৃদ্ধি করার পথ সুগম করেছে। এ বিষয়ে আরও প্রচেষ্টা অব্যহত রাখতে হবে।

 

৪।         কোভিড-১৯ এবং ভবিষ্যত মহামারী মোকাবেলা করার জন্য সংশ্লিষ্ট সেক্টরে সক্ষমতা বৃদ্ধিতে প্রযুক্তি হস্তান্তরের বিষয়ে গুরুত্ব আরোপ করে TRIPS চুক্তির আর্টিকেল ৬৬.২ (টেকনোলজি ট্রান্সফার) এর প্রতি উন্নত সদস্য দেশের প্রতিশ্রুতি পুনর্ব্যক্ত করা হয়েছে। কোভিড-১৯ এবং ভবিষ্যতে মহামারী চলাকালীন স্বাস্থ্য এবং আইসিটি পরিষেবাসহ বিভিন্ন পরিষেবায় বাণিজ্য সহজতর করার প্রতি গুরুত্ব দেয়া হয়েছে। অর্থনীতি পুনরুদ্ধারে সহযোগিতা করার জন্য নির্দিষ্ট কিছু উন্নয়নশীল দেশের সদস্য, বিশেষ করে এলডিসিসমূহের সেবাখাতে বাণিজ্য সহজীকরণের বিষয়ে সিদ্ধান্ত হয়েছে। মানবিক উদ্দেশ্যে World Food Programme এর অবাণিজ্যিক খাদ্যদ্রব্য ক্রয়ের ওপর রপ্তানি নিষেধাজ্ঞা আরোপ করা হবে না মর্মে সিদ্ধান্ত নেওয়া হয়েছে।

 

৫।         দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলনে মৎস্য খাতে ভর্তুকির বিষয়ে একটি চুক্তি অনুমোদিত হয়। এ চুক্তি অনুসারে Illegal, Unreported and Unregulated (IUU) Fishing এবং overfished stock-এ মাছ ধরার জন্য কোন ভর্তুকি প্রদান করা যাবে না মর্মে সিদ্ধান্ত গৃহীত হয়েছে। স্বল্পোন্নত দেশ কর্তৃক এ চুক্তির কোন ব্যত্যয় হলে অন্যান্য দেশসমূহ দেশটির পরিস্থিতি বিবেচনা করে মামলা দায়ের করা থেকে বিরত থাকবে মর্মে সিদ্ধান্ত গৃহিত হয়। এগ্রিমেন্ট কার্যকর হওয়ার ৪ বছরের মধ্যে যদি পরিপূর্ণ চুক্তি অনুমোদন না করা হয়, কিংবা সাধারণ পরিষদ কর্তৃক ভিন্ন কোন সিদ্ধান্ত গ্রহণ না করা হয়, সেক্ষেত্রে চুক্তিটি কার্যকর হওয়ার পরবর্তি ৪ বছরের পর তা বাতিল হয়ে যাবে।

 

৬।         দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলন চলাকালে মাননীয় বাণিজ্য মন্ত্রী সিঙ্গাপুর ও নেপালের বাণিজ্য মন্ত্রী এবং ইউরোপিয়ান ইউনিয়নের ট্রেড কমিশনার Mr. Valdis Dombrovskis এবং ইউরোপিয়ান পার্লামেন্ট সদস্যদের সাথে আলাদা আলাদাভাবে দ্বিপাক্ষিক সভা করেন। সভাসমূহে দ্বিপাক্ষিক বিষয়াদি আলোচনা করা হয়। বাংলাদেশ স্বল্পোন্নত দেশ হতে গ্র্যাজুয়েশনের পর যেন ইউরোপের বাজারে জিএসপি প্লাস সুবিধা ভোগ করতে পারে সে বিষয়েও আলোচনা হয়।

 

বিস্তারিত অধ্যয়নসূত্রঃ  

১। ডব্লিউটিও এর ওয়েবসাইটের লিঙ্কঃ

https://www.wto.org/   

২। ডব্লিউটিও তে অন-লাইন কোর্স করার লিংকঃ   

https://wtolearning.csod.com/client/wtolearning/default.aspx

৩।ডব্লিউটিও এর  ফেইসবুক পেইজঃ

World Trade Organization-WTO

 

দ্বাদশ মিনিস্টেরিয়াল সম্মেলনের আউটকাম ডকুমেন্টস

 

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN22/24.pdf&Open=True

 

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN22/28.pdf&Open=True

 

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN22/29.pdf&Open=True

 

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN22/31.pdf&Open=True

 

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN22/32.pdf&Open=True

 

https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=q:/WT/MIN22/33.pdf&Open=True